Interview I Ugeavisen I 15.12.2016 Den gode snak med børn er vigtig
Børn bliver ofte gjort til statister, som først bliver inddraget, når de bliver større. Vi kan tage de gode dybe samtaler meget tidligere, end vi egentlig tror.
Aarhus: Jeg har to børn, og jeg elsker at være far. Det er noget af det mest værdifulde, jeg ved.
Som forældre kan man dog godt blive godt træt af gode råd. Hvor er der dog mange holdninger. Jeg søger ofte bevidst uden om dem, fordi jeg har lyst til at skabe min egne erfaringer, før jeg kaster mig ud i at opdrage ud fra en form for formel.
For nyligt fik jeg fornøjelsen af at tage en god snak med Jesper Juul. Han udgav bogen "Dit Kompetente barn" for 20 år siden. I den forsøger han at sætte fokus på et paradigmeskifte i forhold til, hvordan vi opdrager børn. Budskabet er, at forældre skal inddrage mere end opdrage. (Den korte version).
Hans tilgang bliver udskældt, når den bliver en formel, man skal følge. Det hænder nok nogle gange, at folk følger hans ord slavisk, eller rettere følger deres fortolkning af hans ord slavisk. Men han er faktisk god til at tale om sin tilgang, ikke som en metode, men mere som et paradigmeskifte i forhold til nogle grundtanker.
Det gjorde mig derfor glad, at han svarer ingen, når vordende forældre spørger, hvilken af hans bøger, de først skal læse:
- Ingen, gør jeres egne erfaringer og så kan I se på den del senere, siger han.
Jeg synes virkelig, det er dejligt at hører andres erfaring, også selvom de kommer som råd.
Min kammerat fik mig sporet ind på en masse gode ting i min start som far, fordi han lige var et halvt år længere fremme end mig. Men jeg synes derimod ofte råd, som bliver meget ekspertagtige også kan bliver fordummende eller endda umyndiggørende. Jeg lader mig oftest inspirere af folks erfarede virkelighed.
Vi øver os
Når vi snakker med børn, har de brug for, at vi også deler. I udviklingen af en børneudgave af mit samtalespil Snak, fandt jeg ud af, at børnene var mest vilde med muligheden for at få en ligeværdig samtale med deres forældre.
De brugte ikke de ord, men det var det, de udtrykte.
Over 1000 skolebørn har prøvet spillet. Alle sagde, at de glædede sig til at spille det med deres forældre. Altså at de har lyst til at have gode snakke med deres forældre.
De er glade for deres forældre og ønsker at dele den her oplevelse, som spillet var for dem.
Den anden side er, at vi som forældre oftest er bedre til at spørge ind, end egentlig at dele. Og først når vi også deler, kan vi forvente, at det vi har gang i er en samtale.
Evnen til at have en god samtale er noget af det vigtigste, vi som mennesker kan lærer. Uden den vil vores relationer ikke få den dybde, som jeg tror, vi dybest set alle ønsker og har brug for. Og uden gode relationer vil livet blive uendeligt tungt.
Sæt tid af
For at kunne træne de gode snakke med børn, skal vi sørge for at sætte rammen, og skabe en situation. som de kan holde til. Det kan være med humor, hygge, mad eller andet, men skab den bevidst.
Til trods for min egen foragt overfor ekspertrollen, vil jeg rent faktisk prøve at komme med helt konkrete forslag til måder, hvorpå man kan få gang i de gode snakke. Bare rolig - de handler ikke kun om mit samtalespil.
For børn som har svært ved at åbne op, er det virkelig vigtigt, at man som voksen går foran.
De vil erfare en tæthed til den voksne igennem det, man deler, og derved oplever de det gode ved at åbne op. Vi kan godt nogle gange tage det for givet, at alle har denne erfaring. Men jeg husker, hvordan jeg et år havde mit samtalespil med på Roskilde, så folk kunne få en god snak og en pause fra larmen.
En pige i starten af 20'ere havde altid troet, at andre ville tage afstand, hvis hun fortalte om sine sår.
Igennem en lang snak med en veninde og en af mine frivillige følte hun sig tættere på dem, end hun nogensinde havde været på andre mennesker, netop fordi hun delte. Det var en stærk oplevelse, hun gerne ville have haft meget tidligere.
Jeg har prøvet nogle af de gode redskaber. Bl.a. Karen Glistrups "Snak om det... med børn". Det er en bog med temaer, som skaber sprog for følelser og den indre verden igennem cases.
Jeg er ret nysgerrig på den verden, eftersom jeg selv har lavet et redskab til den. Det handler om at holde fast i samtalen, for det er vigtigt at øve sig i at være vedholdende, at bruge muligheden i samtalen til at skabe nye forståelser for sig selv, for andre og for situationer.
Konkrete øvelser
Der er nogle konkrete øvelser, man kan lave:
Prøv at se tv uden lyd og snak om hvilke følelser, der er på spil i udsendelsen. Ofte kan man aflæse utroligt meget og mange forskellige ting ud fra det kropssprog, der er i spil.
Lav en liste over, hvad dit barn kan lide ved sig selv, og lav også en selv. Det er en god måde at få skabt sprog for det, som giver selvværd, og en mulighed for dig til at styrke følelsen at have værdi.
Endelig kan du jo købe et Snak-spil for børn, og se om det virker for jer.